بلوک سیمانی، سفال یا آجر، کدام بهترین انتخاب است؟

چکیده : اگر در انتخاب بلوک سیمانی، آجر یا سفال مردد هستید حتما مطلب را بخوانید که کمک زیادی به انتخاب بهترین مصالح دیوارچینی خواهد کرد.

بلوک یا سفال یا آجر، کدام برای خرید بهتر است؟ کدام هزینه تمام شده کار را پایین‌تر می کند؟ در هنگام مقایسه بلوک، سفال یا آجر، باید توجه داشت که هر سه این مواد با نصب دقیق می توانند دیواری جذاب و از نظر ساختاری سالم ایجاد کنند. اما تا حد زیادی متفاوت هستند و هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. در زیر نکاتی راجع‌به تفاوت آنها وجود دارد که باید هنگام تصمیم گیری در انتخاب متریال ساخت و ساز، توجه کنید.

 بلوک یا سفال یا آجر؟

بلوک سیمانی چیست؟

بلوک سیمانی ترکیب سیمان، آب، ماسه و یا پوکه معدنی سفید می باشد. در ساخت بلوک سیمانی از دستگاه تمام اتوماتیک یا کادونا و دستگاه پرس بهره جسته اند. ملات توسط میکسر مخلوط می شود و توسط دستگاه بلوک زنی به قالب موردنظر ریخته می شود. سپس بلوک توسط دستگاه پرس مخصوص، فشرده شده و به اتاق بخار توسط لیفتراک منتقل می شود. نحوه ساخت بلوک سیمانی سبک قدری متفاوت تر می باشد اما کیفیت آن قابل مقایسه با هیچ مصالح دیوارچینی دیگر نیست و نیازی به بحث و تردید در انتخاب آن نیست.

سفال چیست؟

خشت هزاران سال است که برای ساخت و ساز استفاده می شود، امروزه آن را به عنوان بلوک سفالی مشاهده می کنیم. استفاده از سفال برای ساخت، یک فناوری ساختمانی جدید است. سفال با استفاده از خاک رس طبیعی ساخته می‌شود. خاک رس از طریق قالب اکسترود می شود تا بلوک های سفالی توخالی تشکیل شود که در کوره پخته می شوند. این بلوک ها، کمترین زمان خشک شدن و کمترین رطوبت باقیمانده را در بین تمام مصالح ساختمانی مشابه دارند.

بلوک های سفالی توخالی به‌صورت افقی در بستری از ملات مانند آجر و بلوک سیمانی گذاشته می‌شوند. اما برخلاف برادران دیوارچینی خود (آجر یا بلوک) سبک‌تر هستند و بنابراین حمل و نقل آنها به محل ساختمان ارزان‌تر است و آسان‌تر در محل کار تخلیه و به کار بسته می‌شوند.

محبوبیت نسبی سفال در طول زمان را می توان تا حدی به مقاومت در برابر آتش و ویژگی های عایق صدا و اتلاف حرارت ساختمان های ساخته شده با آن نسبت داد. در کل، یک ساختمان با استفاده از بلوک سفالی توخالی به سرعت و با هزینه کمتر اجرا می شود.

همچنین باعث صرفه جویی در هزینه نیروی کار می شود زیرا به سرعت و به راحتی قابل جابجایی است، این بلوک، با دو یا چند سلول هوا، فضاهای عایق هوا را در دیوارها، کف ها و پارتیشن ها تامین می کنند که در برابر انتقال گرما و سرما، صدا و رطوبت مقاومت می کنند.

اما تنها جایی که ساخت و ساز با سفال های توخالی به خوبی عمل نکرده است، در مناطق زلزله زده بوده است که در آن ساختمان بنایی غالباً تقویت نشده در طی زلزله فرو می ریزد.

آجر چیست؟

آجر به واحدهای کوچک از مصالح ساختمانی اطلاق می شود که اغلب از خاک رس پخته شده ساخته شده و با ملات محکم می شود، یک عامل اتصال دهنده شامل سیمان، ماسه و آب، اتصال دهنده انواع آجرهاست. باید گفته که آجر از سالهاست که یک ماده ساختمانی محبوب است.

این محصول گرما را حفظ می کند، در برابر خوردگی مقاوم است و در برابر آتش مقاومت می کند. از آنجایی که هر واحد آجر، کوچک است، بنابراین یک ماده ایده آل برای سازه ها در فضاهای محدود و همچنین برای طرح های منحنی شکل است. علاوه بر این، با حداقل مراقبت، ساختمان‌های آجری معمولاً عمر طولانی تری دارند.

سفال بهتر است یا آجر؟

سفال با فشار دادن خاک رس مرطوب در قالب ها، سپس خشک کردن و پختن آنها در کوره ایجاد می شوند. آجر و خاک رس با هم یکی از قدیمی ترین مصالح ساختمانی را تشکیل می دهند. در واقع آجر سفالی جزئی از انواع آجرها هستند و جدا از هم نیستند. آجر یا سفال در بسیاری از سازه های باستانی مستحکم در سراسر جهان یافت می شوند. آجرهای سفالی از خاک رس سخت شده هستند و بیشتر مایل به قرمز به نظر می رسند.

این مطلب را هم ببینید
قیمت بتن به همراه رزین سنگ مصنوعی

در اصل این اندازه و ملات است که سفال یا آجر را از هم سوا می کند. سفال اگر در قالب بزرگتر ریخته شود بلوک سفالی تولید می شود و با ید سفال را با بلوک مقایسه کنیم. اما اگر در قالب آجری ریخته شود نتیجه آجر سفالی است و باید آجر سفالی را با آجر سیمانی مقایسه کرد.

آجر انواع مختلفی نظیر سیمانی، سفالی و…دارد. همه اینها به نوعی هم خانواده هستند و جدا کردن آنها، قدری دشوار است. تفاوت اصلی آنها در استحکام فشاری، نرخ جذب، انبساط، انقباض، رنگ، بافت، وزن و عمر مفید می باشد. بررسی این موارد، تفاوت و ویژگی های مهم و دقیق را از منبع آجر بهتر است یا سفال در سایت آلوکا می توانید بخوانید.

تا اینجای مطلب در مورد کلیات هر کدام از مصالح صحبت کردیم، اما این تعاریف برای انتخاب درست کافی نیست. همیشه عادت کردیم که با گفتن مزیت ها به مقایسه بپردازیم اما در این قسمت قصد داریم معایب هر کدام از این مصالح دیوارچینی را تشریح کنیم تا مقایسه معنای واقعی تری به خود بگیرد.

معایب بلوک سفالی

۱- چون در کوره پخته می شود احتمالا از لحاظ ظاهر دارای انحنای جزئی باشد.

۲- در زمان تخلیه و تحویل بار اگر دقت نشود شکستگی و پرتی زیاد خواهد داشت.

۳- خاک رس جز مواد موجود در طبیعت می باشد و برداشت اضافی آن مخاطره طبیعی محسوب می شود.

۴- بر خلاف بلوک پوکه ای رو پلاک خوری مناسبی ندارد.

۵- عایق رطوبت کافی ندارند، به راحتی در مقابل آب تحلیل می روند.

معایب بلوک سیمانی

۱- از مواد غیر بازیافت و ناسازگار با محیط زیست می باشد.

۲- ماندگاری کمتری دارند، طول عمر تخمین زده شده برای بلوک سیمانی بین ۶۰ تا ۱۰۰ سال است.

۳- بلوک های سیمانی ظاهر خوبی ندارند و تقویت بصری آن دشوار است.

معایب آجر

در حالی که روند تولید و کیفیت آجرها نسبت به گذشته، خیلی بهبود یافته است، اما بازار آجرها بهبود نیافته است و معلوم نیست آینده آجر چیست. زمانی آجر بیشترین سهم را در بازار مصالح ساختمانی و در صنعت مسکن داشت، اما اکنون، سایر مصالح دیوارچینی نظیر انواع بلوک سیمانی مخصوصا نوع بلوک سبک، تقریبا همه بازار را به خود اختصاص داده است.

در حال حاضر، استفاده از آجر ثابت باقی مانده است، از ۱۵ میلیارد استفاده سالانه در اوایل دهه ۱۹۰۰ به زیر ۷ میلیارد واحد در سال رسیده است. در تلاش برای افزایش تقاضا، صنعت آجر به کشف بازارهای جایگزین و بهبود کیفیت و بهره‌وری نظیر تولید آجر سبک و… ادامه می‌دهد.

آجرهای سیمانی مخصوصا آجر سبک دوام بالاتری نسبت به محصولات سفالی نظیر آجرهای سفالی دارند. اگر در انتخاب سفال و بلوک سیمانی نیز به تردید برخورده اید و نمی دانید که بلوک سیمانی بهتر است یا سفالی؟ تفاوت بلوک سیمانی و سفالی را در سایت آلوکا کامل مطالعه کنید.

برتری های بلوک سیمانی نسبت به آجر و سفال

۱- تنوع بلوک سیمانی از لحاظ ساخت، اندازه و ترکیبات زیاد است.

۲- بلوک سیمانی دارای نوع بسیار سبک می باشد که وزن سازه ها را بسیار کاهش می دهد و بار مرده ساختمان را کم می کند.

۳- هر چقدر بتن در برابر آب قرار گیرد بیشتر سفتتر و مقاومتر می شود چون خاصیت سیمان این چنین است. بلوک سیمانی نیز ترکیب بتنی است. پس مقاومت و عایق بالایی در برابر رطوبت دارد و برای مناطقی با آب و هوای مرطوب توصیه می شود.

۴- دوام و مقاومت فشاری بلوک سیمانی به دلیل تراکم بالا و پرس خیلی زیادتر است و مقاوم‌سازی ساختمان با بلوک سیمانی بسیار محتمل تر است.

۵- عایق صوتی بسیار بالایی دارند.

قبل از خرید هر محصولی باید از قبل آگاهی مختصری از ساخت، کاربرد، مزایا و معایب آن محصول کسب کنیم. اطلاعات ضروری قبل از خرید بلوک سیمانی، سفالی و آجر قطعا کمک کننده انتخاب درست شما خواهد بود. این مطلب برگرفته از سایت بتن آلوکا می باشد، تکمیل مطالب بالا را در این سایت می توانید مشاهده کنید.

این مطلب را هم ببینید
چطور خانه را بزرگتر نشان دهیم؟

مطالب مرتبط با موضوع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست