مشخصات و مزایای لوله برق نسوز

لوله های نسوز برق

اگرچه لوله‌ها معمولاً برای انتقال سیالات از نقطه‌ای به نقطه دیگر استفاده می‌شوند اما محافظت از کابل‌ها و سیم‌های برق نیز از مهم‌ترین کاربردهای آن‌ها به شمار می‌رود. امروزه انواع مختلفی از لوله‌های برق در دسترس هستند که هرکدام از ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی برخوردار هستند. از آنجایی که احتمال بریدگی و یا اتصال کابل‌های برق در برخی نواحی وجود دارد لازم است که از یک محافظ مطمئن برای جلوگیری از ایجاد آسیب‌های مالی و جانی مانند آتشسوزی استفاده کرد. لوله‌های برق ضد حریق یا نسوز می‌توانند علاوه بر محافظت از سیم‌ها در برابر فشار، ضربه، رطوبت، گردوغبار و … می‌توانند از بروز آتش‌سوزی نیز جلوگیری کنند. در ادامه مطلب به بررسی بیشتر لوله برق نسوز، انواع، مزایا و معایب آن پرداخته خواهد شد.

لوله برق نسوز چیست؟

همان‌طور که از نام آن مشخص است لوله برق نسوز به نوعی از لوله‌ها گفته می‌شود که می‌تواند در برابر حرارت و گرما مقاومت بالایی داشته باشد. این لوله‌ها می‌توانند در برابر گرما و حرارت‌های ناخواسته و پیش‌بینی‌شده مقاومت مناسبی داشته باشد. افزایش جریان عبوری از سیم و ذوب شدن لایه روکش آن و یا افزایش دمای خروجی لوله در اثر افزایش دمای محیط در فصل تابستان و … می‌توانند مهم‌ترین دلایل برای استفاده از لوله‌های برق نسوز باشند. همچنین این لوله‌ها باید بتوانند در برابر فرآیندها و اتفاقات مختلف مکانیکی، شیمیایی و … مقاومت مناسبی داشته باشند.

لوله خم سرد و لوله خم گرم نسوز

مهم‌ترین مواد مورد استفاده در لوله‌های نسوز شامل مواردی همچون اکسید آلومینیوم (آلومینا)، سیلیکون (سیلیس)، منیزیم، اکسید کلسیم (آهک) و خاک رس هستند و حتی در تعدادی از لوله‌ها از گرافیت نیز استفاده می‌شود به شرطی که در تماس با اکسیژن نباشد. تعدادی از مواد نسوز وجود دارند که حتی در دماهای بیشتر از ۴۰۰۰ درجه نیز مقاومت بالایی دارند

 

انواع لوله‌های برق نسوز

در کل لوله‌های برق می‌توانند انواع مختلفی همچون کاندوییت های فلزی، لوله‌های PVC، لوله‌های گالوانیزه، لوله‌های UPVC، لوله‌های خرطومی پلاستیکی و فلزی و … داشته باشند و هر کدام از آن‌ها می‌توانند با داشتن ویژگی‌های منحصربه‌فرد از ویژگی‌های بارزی برخوردار باشند. شرکت‌های تولیدکننده لوله برق با اضافه کردن ترکیبات و عناصر مختلفی به مواد اولیه لوله‌ها، میزان مقاومت آن‌ها در برابر حرارت و گرما را افزایش می‌دهند. اگرچه بسیاری از لوله‌ها می‌توانند در برابر حریق مقاومت مناسبی داشته باشند اما به‌صورت کلی لوله برق نسوز شامل دو دسته اصلی است.

انواع لوله های نسوز برقی

لوله‌های برق نسوز PVC و UPVC

لوله‌های پلیمری امروزه بیشترین کاربرد را در صنایع مختلف دارند و تولیدکننده‌ها می‌توانند با اضافه کردن مواد و ترکیبات مختلف به آن‌ها باعث افزایش مقاومت لوله در برابر آتش و حرارت شوند. لوله‌های پلیمری PVC و لوله UPVC از ویژگی‌های بی‌نظیر و منحصربه‌فردی برخوردار هستند و در ابعاد و اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند.

لوله‌های برق نسوز خرطومی

لوله‌های خرطومی از انعطاف‌پذیری بسیار زیادی برخوردارند و به راحتی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. در اصل لوله‌های خرطومی برای سیستم‌های توکار استفاده می‌شوند چرا که از زیبایی زیادی برخوردار نیستند اما می‌توانند به خوبی در برابر افزایش دما و آتش‌سوزی مقاومت کنند و از بروز حوادث و آسیب‌های مختلف جلوگیری نمایند.

البته باید توجه داشت که لوله‌های برق نسوز از نظر قطر و اندازه نیز می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند. از جمله رایج‌ترین لوله‌های برق از نظر سایز و اندازه می‌توان به مواردی همچون لوله برق نسوز قطر ۱۳/۵، لوله برق نسوز قطر ۱۶، لوله برق نسوز قطر ۲۰، لوله برق نسوز قطر ۲۵، لوله برق نسوز قطر ۳۲، لوله برق نسوز قطر ۴۰، لوله برق نسوز قطر ۵۰ و لوله برق نسوز قطر ۶۳ اشاره کرد. هر کدام از این لوله‌ها می‌توانند از نظر وزن و ضخامت نیز با سایر لوله‌ها متفاوت باشند و در مکان‌های مختلفی استفاده شوند.

لوله های نسوز

مزایا و ویژگی‌های لوله برق نسوز

این مطلب را هم ببینید
کانکس فروشگاهی چیست و چه کاربردی دارد؟

همان‌طور که گفته شد در تولید لوله‌های برق نسوز از مواد اولیه باکیفیت‌تری استفاده می‌شود تا بتوانند توانایی‌ها و کاربردهای بیشتری داشته باشند. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزیت‌های این نوع از لوله‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • این لوله‌ها از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردارند و می‌توانند در نقاط مختلف ساختمان استفاده شوند.
  • نصب و استفاده از این لوله‌ها ساده و راحت است.
  • سرعت اجرای سیستم لوله‌کشی را افزایش می‌دهند
  • از استحکام و مقاومت بالایی در برابر فشار، ضربه، خوردگی و … برخوردارند.
  • در برابر رطوبت، اسیدها، مایعات، نور خورشید، دماهای بالا و … مقاوم هستند
  • از طول عمر بسیار خوبی برخوردارند و در برابر تغییرات دمایی مقامت بالایی دارند.
  • لوله‌های برق خرطومی به دلیل داشتن طول و بدنه‌ای ویژه می‌توانند در تمامی زوایای موجود در زمان نصب و اجرا به کار گرفته شوند.
  • از این لوله‌ها می‌توان در انواع ساختمان‌ها با کاربردی‌های متفاوت استفاده کرد.
  • لوله‌های پلیمری نسوز از وزن کم و قیمت مناسبی برخوردارند و ضریب اصطکاک آن‌ها نیز بسیار کم است و سیم‌ها و کابل‌ها به راحتی از داخل آن‌ها عبور می‌کنند.

قیمت لوله نسوز برق

برای قیمت‌گذاری لوله‌های نسوز برق لازم است که به موارد مختلفی توجه داشت و نمی‌توان قیمت مقطوعی برای آن‌ها عنوان داشت. در حقیقت مهم‌ترین عوامل مؤثر بر روی قیمت لوله‌های نسوز برق شامل مواردی همچون جنس لوله‌ها و مواد اولیه آن‌ها، برند و شرکت تولیدکننده، نرخ ارز و نوسانات آن، میزان عرضه و تقاضا، استانداردهای تولید و مدت زمان گارانتی، قیمت مواد اولیه، هزینه‌های تولید، متراژ لوله و ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی آن و … هستند.

جمع‌بندی نهایی

لوله نسوز برق از جمله کاربردی‌ترین لوله‌هایی است که در سیستم‌های لوله‌کشی برق به کار می‌رود و بارزترین ویژگی آن مقاومت بالا در برابر حرارت و دما است. این لوله‌ها از نظر ابعاد، اندازه، وزن، ضخامت و … تنوع بالایی دارند اما به‌صورت کلی به دو دسته لوله‌های پلیمری و خرطومی تقسیم می‌شوند و از ویژگی‌هایی همچون وزن کم، قیمت مناسب، مقاومت بالا در برابر عوامل خارجی، طول عمر بالا و … برخوردارند.

مطالب مرتبط با موضوع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست