در طراحی و ساخت نمای یک ساختمان، بحث نما بسیار پراهمیت است. در حقیقت طراحی و انتخاب نما یکی از مهم­ ترین بخش های ساختمان سازی است. موارد بسیار زیادی را در طراحی و انتخاب یک نمای اصولی باید در نظر داشت، ازجمله زیبایی نما، مصالح مورد نیاز برای اجرای نما، هزینه های پروژه، دوام و پایداری نما، نحوه و زمان اجرا. با پیشرفت تکنولوژی و مدرن شدن معماری، صنعت دکوراسیون و ساختمان، نمای ساختمان و روش های اجرای آن هم دستخوش تغییراتی شده اند.  نمای سرامیک خشک یکی از جدیدترین روش ها برای نمای ساختمان ها است که در آن از سرامیک های خشک استفاده می شود.

سرامیک خشک

سرامیک خشک نما به‌دلیل برخورداری از ویژگی‌هایی مانند پایداری در دمای بالا، استحکام زیاد، مقاومت بالا در برابر خوردگی و عدم جذب آب در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی در دنیا به عنوان نمای اصلی توسط طراحان و معماران ساختمان در مراحل ابتدایی جهت اجرای پروژه انتخاب می‌گردد و در لیست اجزای بسیار مهم و استراتژیک ساختمان قرار می‌گیرد‌. تولید سرامیک های خشک نما نمونه ای طلایی از تاثیر پیشرفت مهندسی متالورژی در مهندسی ساختمان است.

سرامیک‌های خشک نما عموماً از نوع سرامیک‌های پرسلانی است که به روش اکستروژن تولید می شود. این نوع سرامیک، مزیت‌های زیادی نسبت به کاشی و سرامیک‌های غیرپرسلانی دارد. در این مقاله، قصد داریم شما را با سرامیک‌های خشک نما بیشتر آشنا کنیم. پس تا انتهای این مقاله، با ما همراه باشید!

نمای خشک چیست؟

در روش نمای خشک برخلاف روش های سنتی طراح و ساخت، خبری از ملات برای اجرای نما نیست. در واقع، در روش نمای خشک، به جای استفاده از ملات، برای نصب نما به ساختمان از نوعی سیستم نصب سبک با اتصالات مکانیکی استفاده می شود. نمای خشک متشکل از لایه های متعددی است که شامل پوسته بیرونی، فضای داخلی تهویه پذیر، لایه عایق حرارتی و دیواره داخلی ساختمان است. بنابراین بین دیواره اصلی ساختمان و مصالحی که برای پوسته ساختمان استفاده می شود، فاصله ای تعیین شده وجود دارد. تمام لایه های نمای خشک با استفاده از سازه هایی از جنس فولاد و آلومینیوم، به سازه اصلی و اسکلت ساختمان نصب می شوند.

چرا از سرامیک خشک برای نمای ساختمان استفاده می کنیم؟

سرامیک های خشک نما سرامیک هایی هستند که میزان جذب رطوبت آن ها کمتر از یک درصد بوده و در نتیجه در برابر یخبندان مقاومت بسیار بالایی دارند. علاوه بر این، مقاومت شیمیایی سرامیک های خشک نما بالا می باشد. این سرامیک ها در برابر مواد خورنده ی اسیدی و بازی و مواد شوینده بسیار مقاوم هستند و رنگ آن ها در مواجهه با این مواد، ثابت مانده و تغییر نمی کند.

مقاومت در برابر خش خوردگی نیز از دیگر مزیت های سرامیک های خشک نما است. به خاطر این ویژگی سرامیک های خشک نما زیبایی خود را سال های زیادی حفظ می کنند و درخشندگی و یکنواختی خود را راحت از دست نمی دهند.

سرامیک های خشک نما در برابر اشعه های مضر خورشید مانند UV نیز ثبات خود را حفظ می کنند و دچار فرسایش و تخریب تدریجی نمی شوند.

نصب سریع و راحت، پایین آمدن هزینه ی نمای ساختمان ها، صرفه جویی در زمان اجرای پروژه ها خصوصا پروژه های بلند مدت از دیگر مزیت های مهم نمای سرامیک خشک است.

سرامیک خشک نمای پرسلانی

همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد، سرامیک‌های خشک نما را معمولاً از جنس سرامیک‌های پرسلانی انتخاب می‌کنند. دلیل این کار، کاربرد بسیار زیاد کاشی‌های پرسلانی و ایمنی بالای آن‌هاست. هم‌چنین، در دراز مدت قیمت تمام شده کاشی‌ها و سرامیک‌های پرسلانی برای سازندگان و بهره‌برداران، نسبت به نمای سنگ و سیستم ملاتی بالاتر است. از دیگر مزایای سرامیک‌های پرسلانی می‌توان به سرعت اجرای بالاتر آن‌ها اشاره کرد که در حدود یک سوم زمان اجرای سیستم‌های دیگر است.

این مطلب را هم ببینید
اندروید باکس چیست ؟ + راهنمای خرید اندروید باکس و ایرموس

قبل از شروع پرداختن به مقوله سرامیک‌های خشک نما، ابتدا این پرسش مطرح می‌شود که سرامیک چیست؟ طبق تعریف، به مواد کانی غیر فلزی سرامیک گفته می‌شود. به این مفهوم که علاوه بر این‌که معدنی هستند، در عین حال خواص فلزها را ندارند. در صنعت سرامیک دو شاخه اصلی وجود دارد :

۱. سرامیک‌های سنتی

۲. سرامیک‌های پیشرفته

سرامیک خشک نما که موضوع اصلی بحث ما هستند، در دسته دوم یعنی سرامیک‌های پیشرفته قرار می‌گیرند. رایج‌ترین دسته‌بندی سرامیک خشک نما براساس نحوه تولید، ضخامت و سیستم های زیرسازی اجرا آن‌ها صورت می‌گیرد. این دسته بندی شامل موارد زیر است:

·      سرامیک پرسلانی خشک نما به حالت مجوف (سوراخ دار)

·      سرامیک پرسلانی خشک نما به حالت تو پر (فول بادی )

دلیل اصلی استفاده از سرامیک‌ها در همه جا دنیا پایین آوردن هزینه‌های اجرای نما و هزینه‌های نگهداری ساختمان از لحاظ مصرف انرژی است.

سرامیک خشک نما

چرا سرامیک خشک نما جزو سرامیک‌های پیشرفته است؟

در حال حاضر، پیشرفته یا سنتی بودن یک ماده بیشتر از اینکه به خود آن مربوط باشد، به مفاهیم و دیدگاه‌هایی بر می‌گردد که ماده بر آن اساس ساخته شده است و نوع نگاه به این مواد، پیشرفته یا سنتی بودن آن‌ها را تعیین می کند. با ذکر یک مثال می‌توان این مفهوم را روشن‌تر بیان کرد. به عنوان نمونه، گچ و رس جزء مواد بسیار سنتی و متداول هستند و سال‌های زیادی است که مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حال حاضر، می توان با دیدگاه‌های جدید مانند فناوری نانو، این مواد را در مقیاس اتمی، به گونه‌ای تغییر داد که دارای خواصی شوند که قبلاً فاقد آن بوده‌اند. در این صورت، اگرچه هنوز با گچ و رس سر و کار داریم، ولی حوزه پیش روی ما مربوط به مواد پیشرفته خواهد بود.

انواع روش‌های نصب خشک

۱. سیستم نصب خشک نمایان (visible systems)
در سیستم نصب خشک نمایان، بست‌های سیستم نصب در معرض دید قرار دارند و سرامیک از طریق این بست‌ها به نمای ساختمان مهار می‌شود. روش کلیپس یکی از روش‌های نصب نمایان است. با توجه به اینکه در این روش نصب هیچ گونه عملیاتی اعم از سوراخ کاری، برش کاری و… بر روی سرامیک صورت نمی‌گیرد، یکی از مطمئن‌ترین و ایمن‌ترین روش‌های نصب خشک، استفاده از سرامیک‌های پرسلان است. در این روش، بست‌های استیل (کلیپس‌ها) به گونه‌ای به پروفیل‌های قائم (استادها) اتصال پیدا می‌کنند که سرامیک‌ها در داخل لبه نگهدارنده آن‌ها مهار می‌شوند. بست‌های سیستم نصب خشک نمایان، در سطح نمای سرامیک قابل رویت هستند. بنابراین، به منظور جلوگیری از جلب توجه بست‌ها می‌توان آن‌ها را با رنگ‌های کوره‌ای الکترواستاتیک متناسب با رنگ سرامیک پوشاند و یا در ترازهای پایین‌تر که امکان رویت بست‌ها وجود دارد، از روش نصب پنهان یا روش‌های نصب­تر استفاده کرد.

۲. سیستم نصب خشک پنهان (invisible systems)
در سیستم نصب خشک پنهان، بست‌های سیستم نصب به روش‌های مختلفی مانند؛ ایجاد شیار یا سوراخ کاری پشت سرامیک، استفاده از چسب‌های پلی ارتان و … به نمای سازه مهر می شوند.

از دیگر روش‌های نصب پنهان، می‌توان به سیستم شیاری و KEIL اشاره کرد. در پشت هر اسلب سرامیک با استفاده از مته مخصوص، ۴ عدد سوراخ ایجاد می‌شود. کلیپس‌ها نیز از طریق پیچ مخصوص در داخل سوراخ‌ها محکم می‌شوند. سپس سرامیک با کلیپس‌ها از طریق رانرهای افقی به زیرسازی اصلی نما متصل می‌شوند.

اجزای سیستم نمای خشک

اجزای سیستم نمای خشک

۱. عایق حرارتی:
یک لایه عایق حرارتی به صورت مستقل و با اتصال مکانیکی، توسط چسب یا اتصالات مکانیکی به زیر کار، یعنی دیوار اصلی ساختمان متصل می شود.

۲. فضای خالی:
برای جلوگیری از ورود رطوبت به داخل ساختمان، اتلاف انرژی و تهویه، فضایی خالی بین نما و عایق در نظر گرفته می شود.

۳. چهارچوب نگهدارنده:
برای ساخت چهارچوبی که به عنوان نگهدارنده نما استفاده می شود، می توان از مصالح مختلفی مانند چوب اشباع شده، فولاد یا آلومینیوم استفاده کرد. نکته قابل توجه طراحی اصولی فواصل و اندازه ها است که باید به گونه ای باشند که در برابر عوامل مخرب جوی، ازجمله باد و رطوبت مقاومت بالایی داشته باشند.

این مطلب را هم ببینید
آشنایی با انواع ساندویچ پانل در ساخت اتاق تمیز

۴. مصالح نما و اتصالات:

برای مصالح نما از هرگونه مصالحی که قابلیت اجرا به صورت خشک دارند از جمله سنگ، ورق کامپوزیت، ترمووود، سرامیک خشک پرسلانی، شیشه، کاشی، آجرهای سفالین و … می توان بهره برد.

فواید سرامیک نما در سیستم نصب پنهان

·      سرعت نصب بالا

·      نصب راحت و آسان

·      عدم تولید نخاله

·      داشتن مقاومت فیزیکی بالا

·      داشتن مقاومت در برابر یخ‌زدگی

·      ضدحریق بودن

·      عدم تغییر رنگ با گذشت زمان

·      مقاوم در برابر اشعه خورشید

·      عایق رطوبتی

·      قابلیت تعویض آسان

·      مقاومت خوب در برابر فرسایش

در پایان
در این مقاله، با سرامیک خشک نما آشنا شدید. حال، اگر به دنبال انتخاب سرامیک های خشک پرسلانی مناسب برای نمای ساختمان هستید، محصولات برند کاشی پالاس  که عضویت اتحادیه کاشی و سرامیک را نیز دارند می‌ توانند انتخاب مناسبی باشند.

به شما پیشنهاد می ­کنیم برای خرید سرامیک پرسلانی، به سایت کاشی پالاس مراجعه کنید. مدارک و مستندات فنی و آزمایشگاهی را در آن ­جا بررسی کنید. بعد از انجام بررسی ­های کامل و مشاهده کاتالوگ محصولات برند کاشی پالاس، نسبت به خرید سرامیک پرسلانی اقدام کنید.

مطالب مرتبط با موضوع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست