خلاصه ی فصل اول کتاب از زمان و معماری

خلاصه ی کتاب از زمان و معماری دکتر منوچهرمزینی بخشی از جزوات کنکور ارشد معماری که در ۳۳ صفحه pdf در پایین صفحه می توانید دانلود کنید.

خلاصه ی کتاب از زمان و معماری دکتر منوچهرمزینی

صفحه ۳:

غیرمنتظره بودن گرایش های تازه (در معماری) از این رو بود که تصور می شد معماران مدرن درست در همان راه هایی گسترش خواهند یافت که ضرورت و ویژگی های زمان آنها را تقریباً از آغاز قرن بیستم به وجود آورده و پیشگامان معماری مدرن آنها را یافته و گشوده بودند. به عبارت دیگر، سکون احساس می شد، اما دگرگونی به صورتی که بارز شد پیش بینی نمی شد. عدم رضایت از معماری مدرن نیز که در همین هنگام آوایش از نو بالا گرفت نتوانست به دلایلی که بعداً خواهیم گفت امکان این پیش بینی را بیشتر کند و هشداردهنده باشد.

این راست است که معماری مدرن از آغاز با مخالفت روبه رو شده بود. این مخالفت ها یا از جانب مقلّدان دوران گذشته و کهنه پرستان بود و یا از جانب پاره ای از طبقات جامعه که معماری مدرن را نمی خواستند، نمی پسندیدند یا نمی فهمیدند.

صفحه ۴:

نخستین مخالفت عمده ای که پس از سال ها با معماری مدرن صورت گرفت، از جانب خانم جین جیکبز بود که در کتاب خود به نام مرگ و زندگی شهرهای بزرگ آمریکا که به سال ۱۹۶۱ انتشار یافت ابراز شد.

خلاصه بیانات خانم جیکبز این است که شهرهای بزرگ آمریکا به سبب طرح های ناروای تئوریسین های شهرسازی، که بیشتر آنان معماران مدرن بودند یا به معماری مدرن گرایش داشتند و در طرح های خود از مظاهر پیشرفت های عصر مدرن پیروی می کردند، زندگی واقعی و طبیعی خود را از دست داده اند.

سه سال بعد از انتشار کتاب خانم جیکبز، یعنی در سال ۱۹۶۴، موزه هنرهای مدرن در نیویورک نمایشگاهی تحت عنوان «معماری بدون معمار» ترتیب داد و مقارن همین زمان کتابی به همین نام از مؤلفی به نام دکتر برنارد رودوفسکن، مدیر و مجری نمایشگاه، انتشار یافت، که هدف آن همانند نمایشگاه تلویحاً رهایی معماری از معماران مدرن بود.

[irp posts=”24711″ name=”جزوه معماری ایران و جهان نسیم عسگری”]

صفحه ۵ :

در دو موردی که ذکر شد عدم رضایت از معماری مدرن به صورت غیرمستقیم و با اشاره و کنایه ابراز شد اما در سال ۱۹۸۱ با انتشار کتاب از خانه ساختمان تا خانه خودمان این تعرض علنی و مستقیم شد.

مؤلف این کتاب روزنامه نگار و نویسنده ای تام ولف بود. ولف با جسارت و صراحت به معماری و معماران حمله می کند. البته در این زمان- ۱۹۸۱- رابرت ونتوری، چارلز جنکز و دیگران مخالفت و ستیز خود را با معماری مدرن آغاز کرده بودند و از جمله از حمایت وینسنت اسکالی که منقد و استاد تاریخ معماری بود برخوردار شده بودند، واسکالی که خود از مبلغان معماری مدرن و به ویژه لوکوربوزیه بود دیگر تغییر موضع داده و از جنبش ضدمدرن جانبداری می کرد.

صفحه ۶ :

دلیل مخالفت ولف با معماری مدرن چنان که وی عنوان می کند: این است که معماری مدرن جز به وجود آوردن «جعبه های شیشه ای هنر دیگری نداشته است ولی از آن مهم تر و بالاتر آن که معماران مدرن پول و سرمایه صاحبکاران را به هدر می دهند بدون آن که به ایشان امکان دهند درباره چگونگی سرمایه گذاری خود اظهارنظر کنند یا حاصل این سرمایه گذاری را که معماری باشد تغییر دهند. به عقیده ولف این خودسری مختص معماران مدرن است.

کار عدم رضایت از معماری مدرن چنان بالا گرفت که در سال های اخیر پرنس چارلز ولیعهد انگلیستان نیز به مخالفت آشکار با آن پرداخته است.

آنچه پرنس چارلز را خشمگین کرد عدم توجه معماران مدرن انگلستان به میراث تاریخی کشور بود و تبعیت از روالی که به ویژه در سال های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ رواج فوق العاده یافته و معماری را به ساختمان هایی فاقد روح، فاقد زیبایی و فاقد گذشته تبدیل کرده بود. وی از معمار مصری حسن فتحی ستایش می کند و ستیز چهل ساله او با معماری مدرن و بازگشت او را به اصولی که در معماری بومی مصری رعایت می شده تحسین می کند و حتی امیدوار است که انگلستان نیز از وجود این معما را استفاده کند.

دکتر منوچهرمزینی- تهران- مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران- ۱۳۷۶

Of Time and Architecture

خلاصه و گردآوری : رضا نقدبیشی دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه آزاد مشهد

, , ,

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست