طراحی سالن رستوران

کارفرما یا مشتری شما رستوران دار است و یا قصد دارد فست فود باز کند. از شما خواسته است سالن و آشپزخانه صنعتی را برای او طراحی کنید. اما طراحی سالن رستوران و آشپزخانه آن مانند خانه نیست و باید اصول و استانداردهایی را در مورد آن رعایت کرد.

برخی از این اصول و استانداردها را می‌توانید از اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف سرویس‌های تهران استعلام کنید. مثلاً نکته‌ای اولیه و محوری طراحی رستوران این است که ۴۰ درصد فضای زیربنا باید به آشپزخانه تخصیص داده شود. یا اینکه آشپزخانه صنعتی شما باید به پنج بخش جدا از هم شامل انبار، بخش آماده سازی غذا، بخش پخت و پز، بخش شست و شو و بخش سرویس تقسیم شود. اجرای این نکات بیش از همه بر عهده تأمین کننده تجهیزات صنعتی آشپزخانه است. اوست که می‌داند مناسب ترین تجهیزات فست فود ایتالیایی کدام است و برای هر بخش چه کارکردی باید در نظر گرفت.

آنچه معماران در طراحی رستوران باید بدانند

اما طراحی رستوران از منظر معماری هم دارای نکاتی است که در اینجا به آنها اشاره خواهیم کرد. نکاتی که موجب  می‌شود مشتریان به چیزی علاوه بر غذای دلپذیر به کافه و یا رستوران سر بزنند و آن را نسبت به رقبا برگزینند. هنر معمار نیز در ایجاد فضا و حسی متفاوت است تا با تجربه‌ای متفاوت روبرو شود. چه بسا پیش آمده مشتریان رستورانی را تنها به خاطر طراحی سالن رستوران و آمبیانس آن دوباره به آنجا بازگشته‌اند.

  • طراحی یکپارچه

فضا و انرژی در طراحی رستوران باید با یکدیگر تناسب داشته باشد. معمار باید درک و شناخت دقیقی از عناصر فضای داخلی داشته باشد و با توجه به سن، شخصیت، طبقه اجتماعی، علایق و سلایق فردی گروه هدف رستوران به فضای داخلی عینیت بدهد.

به عبارتی برای طراحی سالن رستوران به نگاهی سیستمی نیاز است. چگونه معماری فضای داخلی، اصول و عناصر تشکیل دهنده آن و نوع سازمان دهی فضا و رنگ و نور می‌توانند اثرات قابل توجهی بر یکدیگر بگذارند. فضاهای نامناسب، تنگ، تاریک و خشک و بی روح کسالت و افسردگی به همراه خواهند آورد و بر کاربر حسی منفی القا می‌کنند.

  • الگوی سازماندهی مرکزی

وظیفه رستوران، سرویس دادن مستمر به مشتریان است. بنابراین بهتر آن است که پلان رستوران بر اساس به صورت مرکزی سازماندهی شود تا کار ارائه خدمات به مشتریان به سرعت و کیفیت بهتری انجام گیرد.

حتماً شما هم نمونه‌ای از پلان‌هایی را دیده‌اید که بخش سرویس یا بار در مرکز قرار دارد و بارمن تمامی حرکات و درخواست‌های مشتریان را زیرنظر خواهد داشت.  در زیر این بخش برخی از تجهیزات آشپزخانه صنعتی را هم می‌توان گذاشت. مثلاً تجهیزاتی مانند شفینگ دیش مخصوص سوپ و خورش برای سرویس سریع به مهمانان  و یخچال‌های زیرکانتری را در این قسمت می‌توان قرار داد.

  • ورودی و سردر

طراحی رستوران

یکی از مهمتری بخش‌های رستوران است که باید وقت و دقت زیادی برای طراحی آن بکشید. سردر باید به گونه‌ای کاملاً مجزا و منفک به نظر برسد تا جلب توجه کند. در نظر بگیرید در خیابان شلوغی در حال رفت و آمد هستید و می‌خواهید از میان بی‌شمار رستوران‌ها یکی را انتخاب کنید. کدام یک را انتخاب خواهید کرد. آنکه ویترینی کهنه و فرسوده شبیه به دهه ۶۰ دارد و یا آنکه تمام المان‌ها را به کار گرفته تا شما را به داخل هدایت کند!

البته برای جذابیت بیشتر صاحبان رستوران می‌توانند تدبیرهای دیگری را هم انجام دهند. مثلاً گذاشتن منوی زیبای بزرگ در بیرون از رستوران یکی از آنها است.

  • تنوع در فضاسازی

گروه هدف رستوران چه قشری هستند. آیا جوانان از کافه شما استفاده می‌کنند؟ آیا خانواده‌ها با کودکانشان به رستوران شما مراجعه خواهند کرد؟ آیا رستوران شما جایی در جاده و محلی گذری است که مسافران از آن استفاده می‌کنند؟

این مطلب را هم ببینید
آیا اورلب میلگرد را می‌شناسید؟+روش های اجرا

برهمین اساس می‌‌توان بخش‌های مختلفی در رستوران طراحی کرد و فضاسازی‌های مختلفی را ایجاد کرد. انواعی پارتیشن‌ها و فضاها باعث ایجاد جذابیت در رستوران خواهد شد و مشتریان بیشتری را برای رستوران یا کافه به همراه خواهد آورد. به ایده‌های جدید برای تنوع در فضاسازی فکر کنید و بیندیشید در این فضاها چه کارها و چه المان‌هایی را می‌توان افزود تا مشتریان بیشتری را به سمت رستوران بکشاند.

  • دکوراسیون داخلی جذاب

رستوران و طراحی ان

برای دکوراسیون داخلی رستوران امکانات شما بی نهایت زیاد است. اما آنچه اهمیت دارد توجه به سه فاکتور فضا، ایده و طراحی در دکوراسیون داخلی است. باید بدانید که از چه المانی می‌خواهید بیشتر استفاده کنید؟ به مانند طراحی‌های اروپایی و آمریکایی از نور استفاده می‌کنید و یا به مانند آسیایی‌ها از المان‌های چوبی بهره می‌برید.

بسته به محیط و مکان رستوران می‌توان از کف پوش متناسب و متنوعی بهره گرفت. ترکیبی از تیره و روشن، لمینت، سرامیک، سنگ فرش و غیره متریال‌هایی هستند که در بازار موجودند.

 

  • حریم خصوصی در رستوران

حتماً شما هم در رستوران‌هایی رفتید که از صحبت‌ها و حرف‌های خصوصی میز بغل دستی بهره‌مند شده‌اید. عدم رعایت حریم خصوصی و نزدیکی بسیار زیاد میزها در رستوران موضوعی است که بسیار نادیده گرفته می‌شود. با پارتیشن‌بندی و فضاسازی تا حدی می‌توان این مشکل را رفع کرد.

همچنین بخش VIP را برای مشتریان خاص خود در نظر بگیرید که باید از دیگر فضاها جدا باشد.

تجربه آپادانا تجیز در دکوراسیون داخلی

شرکت آپادانا تجهیز نه تنها تجربه‌ای ۲۰ ساله در تجهیز و تأمین آشپزخانه‌های صنعتی دارد بلکه از صفر تا صد راه اندازی رستوران، فست فود و کافی شاپ را هم انجام می‌دهد. این موضوع شامل دکوراسیون داخلی نیز خواهد شد. این شرکت با سال‌ها تجربه و گروهی زبده پروژه‌های تجهیز رستوران شما و دکوراسیون آن را هم انجام خواهد داد.

برای ارتباط با ما کافی است گوشی را برداشته و با شماره ۰۲۱۷۲۳۰۷۰۰۰ تماس بگیرید.

 

مطالب مرتبط با موضوع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست