نکاتی درباره ساخت و طراحی آپارتمان­های مسکونی مدرن و معاصر

ممکن است به نظر برسد یک برج بلند یا یک آسمان خراش غول پیکر تمامی المان­های لازم برای یک بنای مدرن را داراست. اما واقعیت چیز دیگری است. ساختمان­های مسکونی در عین شیکی و زیبایی، باید به وسیله این عناصر، همبستگی ساختاری مناسبی هم داشته باشند. آپارتمان، واحد‌های مسکونی ساحلی و به طور کل سازه‌های مسکونی باید با نوع جغرافیا و اقلیم و ساختار شهری متناسب بوده و براساس تاریخ فرهنگی یک شهر طراحی و نماسازی شده باشد.

ساخت و طراحی آپارتمان¬های مسکونی مدرن و معاصر

خانه­های آپارتمانی و آنچه که امروز به این عنوان شناخته می­شود، اولین بار در پاریس و دیگر شهرهای بزرگ اروپا در قرن ۱۸ به وجود آمدند. پس از آن و به مرور این سیر رو به افزایش چشم­گیر گذاشت و از محل زندگی خانواده­های متوسط به محل سکونت کارگران صنعتی که در سراسر اروپا و ایالات متحده در قرن ۱۹ مشغول به کار بودند تبدیل شد.

بر اساس این رویه آپارتمان­ها از طراحی مدرن فاصله گرفتند و به طرزی باور نکردنی تنگ، فرسوده و با معماری ضعیف ساخته شدند. با این حال در بسیاری از شهرهای اروپا به ویژه در پاریس و وین، نیمه دوم قرن ۱۹ شاهد پیشرفت زیادی در طراحی آپارتمان برای طبقه متوسط به بالا و ثروتمندان بود.

آپارتمان­هایی با معماری مدرن

ساخت آپارتمان­های مدرن و بزرگ در اوایل قرن ۲۰ رونق بسیار یافت. مجهز شدن به آسانسور، گرمایش مرکزی، امکانات خدماتی و رفاهی از قبیل استخر و سونا، خشکشویی مرکزی، فضای پارک و بازی کودکان و … چهره زندگی در آپارتمان­های معاصر و مدرن بود.

بدون شک در هم تنیدگی پیشرفت امکانات ساختمان با طراحی و ظاهر مدرن بنای یک مجموعه، برای حرکت به سمت مدرنیته در معماری و تغییر فضای شهری براین اساس بود.

به عنوان مثال: داشتن پنجره­های بلند، به صورت کف تا سقف در یک آپارتمان خود از نشانه­های معاصریت آن به شمار می­رود. خصوصا اگر این طراحی مربوط به آپارتمانی در شهرهای کوهپایه­ای و شهرهای ساحلی با ویو زیبا و دل انگیز باشد. به طور کل انتخاب سادگی در عین زیبایی و یا طراحی مدرنی که با پیچیدگی­هایش چشم را به چالش می­کشد، حاصل انتخابی است که مشاوره با یک آرشیتک آگاه و خبره در زمینه تاثیر نماهای ساختمان­های شهری به شما خواهد داد.

طراحی آپارتمان­های ساحلی با الهام از طبیعت برای نمایش فضایی آرام و خنک برای یک استراحتگاه ساحلی به عناصر خاصی وابسته است. یک طراحی مینیمالیستی با منحنی­های صاف و چیدمان روان می­تواند ویژگی­های مناسب یک خانه مسکونی ساحلی را تامین کند. در این نوع از طراحی دست معماران نیز باز است. زیرا تطابق پذیری با هر سلیقه ای با توجه به ویژگی­های ساده این نوع طراحی به راحتی امکان پذیر است.

در طراحی ساحلی از رنگ‌های ساحلی الهام گرفته می­شود که پایه­های خنثی مانند خاکستری روشن و یا سفید همراه با رنگ­هایی از آبی و سبز است.  بافت­های طبیعی مانند حصیری و ترکیب سایه­های کرکره‌ای می­توانند تعادل بی­نظیری در این نوع از طراحی ایجاد کنند.

نوع مصالحِ به کار گرفته شده، چیدمانِ پنجره­ها و درهای ورودی، تقارن و یا عدم تقارن در طراحی نما، انتخاب رنگ­ها و … همه و همه در طراحی آپارتمان­های مدرن تاثیرگذارند. جزئیاتی مانند روکش سقف، تاج ورودی­ها به طراحی شما سبک به خصوص خود را خواهد داد.

در ایران نیز آپارتمان و آپارتمان نشینی مانند بسیاری از پیشرفت­های دیگر از طریق غرب وارد شد و خیلی زود جایگاه مهمی در مسئله شهرنشینی پیدا کرد.

آپارتمان یکی از مفاهیم مدرنیته در دانش شهری است. «شهر یک تجربه جمعی است که بدون برخورداری از مردمی همپای پیشرفت شهری، تماما برخوردار از المان­های مدرنیته نخواهد بود. و از بندر انزلی به عنوان یکی از معدود شهرهای ایران که تجربه زیستی مدرن را در کنار عناصر شهری رقم می­زند می توان نام ­برد.»

این مطلب را هم ببینید
4 سوال درباره کف ضد آب سرویس بهداشتی

«جین جیکوبز نویسنده و محقق مطالعات شهری در مقاله ای از مبنای جایگزینی زندگی به جای هنر سخت انتقاد می کند و زیست هنری را بر سکونت صرف برتر و مقدم می داند.»

موجی از یکسان بودن و یک شکل بودن طراحی ها در معماری امروز، باعث شده است تا هویت منحصر بفردی برای هر شهر با توجه به مشخصه­های آپارتمان و معماری آن وجود نداشته باشد. نماها و متریال های یکسان، پنجره­های یک شکل و ساختار معماری یکسان، همه شهرها را به حجم­های بی قواره و بدون نشان تبدیل کرده است. معماری مدرن و زیبا باید بتواند به محل جغرافیایی خود پاسخ مناسبی بدهد.

در حالت ایده آل معماران و طراحان می­توانند برای بهبود ساختمان­های معاصر آینده، سازگاری بیش­تری با نوع جغرافیای مثلا شهرهای ساحلی، مناطق کویری، مرکز شهرهای پر جمعیت و … برقرار کند. ساختارهای چوبی، پنجره­های مسطح، نماهای شکست­دار، پوشش­های نما و… بر طراحی مدرن و معاصر آپارتمان­های مسکونی تاثرگذار است.

هزینه و تاثیر آن بر نوع طراحی آپارتمان

نیاز به کاهش هزینه­های ساخت و ساز یکی از دغدغه های سازندگان و معماران است. از آنجایی که در حال حاضر با بحران افزایش قیمت تمام شده آپارتمان روبرو هستیم، به صرفه بودن ساخت یک مسکن نیز از جمله مواردی است که توسط سازندگان در نظر گرفته می شود.

اما آیا می­توان زیبایی را فدای سودآوری یا صرفه اقتصادی کرد؟ این سوالی است که باید معماران امروز به آن پاسخ دهند. با روش­هایی ساده و کم هزینه نیز می­توان در معماری آپارتمان­ها عناصر مدرنیته و زیبایی شناسانه را اجرا کرد. با استفاده از عقب نشینی­های مناسب، و استفاده از مواد و رنگ­های مناسب ساختمانی، جلوه زیبایی به وجود آورد. آنچه مهم است این است که چیزی بسازیم تا از بیرون بدرخشد و عالی به نظر برسد.

برخی از منتقدان این علم مسئله هزینه را به عنوان یک قطعه کوچک از یک مشکل بزرگ رد می­کنند. و گفته می­شود معماران فقط محدودیت هزینه ندارند بلکه خود را از معادلات زیبایی شناسانه کنار گذاشته­اند.و همه این ساخت و سازهای بدون فکر عجله­ای است در جهت طراحی بد و بدتر شهرهایی که ما در آنها زندگی می­کنیم.

منبع: خانه انزلی

مطالب مرتبط با موضوع:

5 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست