رایج ترین اصطلاحات معماری که باید بدانید

تا چه سطحی با اصطلاحات معماری آشنا هستید؟ آیا درباره پلان یا ایزولاسیون اطلاعاتی دارید؟ تا چه میزان از اهمیت معماری در سبک زندگی آگاه هستید؟ از آنجایی که بخش عمده‌ای از عمر انسان در منزل و فضای سر پوشیده سپری می‌شود، به‌ خصوص در دوران کودکی که هر نقش و نگاری در اطراف و محیط زندگی بر صفحه‌ ی ذهن و روح انسان حکاکی می شود، یا در بزرگسالی که ساعات و لحظات پر اهمیت زندگی، معمولاً در خانه و منزل می‌گذرد، بنابراین، معماری در نوع نگاه انسان به هستی و سبک زندگی او، یعنی نوع رفتار مثبت یا منفی او اثر بسزایی خواهد داشت. در ادامه این مطلب شما را با برخی از اصطلاحات علم نوین معماری آشنا می کنیم پس در ادامه این مطلب همراه ما باشید. اگر میخواهید برای مدتی از فضای کاری دور باشید و استراحت کنید ما به شما تور ترک را پیشنهاد می دهیم.

رایج ترین اصطلاحات معماری

اصطلاحات پرتکرار در معماری

اصطلاحات معماری، یکسری کلمات تخصصی در علم معماری هستند که معماران و افراد محصل در این رشته، از آنها استفاده می کنند. اگر شما نیز از علاقمندان به رشته معماری هستید، دانستن این اصطلاحات رایج، خالی از لطف نیست.
• ابلیز: ابلیز یا خاک لوم، به خاکی تلقی می شود که از ترکیب سه خاک شن، گیاخاک، و گل و لای تشکیل می شود.ابلیز، خاکی است که بیشتر از ماسه، سیلت و مقدار کمی رس تشکیل شده است. از نظر وزنی، ترکیبات معدنی آن به ترتیب حدود ۴۰–۴۰–۲۰٪ می باشد. این نسبت‌ها می‌توانند تا حدی متفاوت باشند و در نتیجه انواع مختلفی از خاک‌های لومی ایجاد می‌شود: لوم شنی، لوم سیلتی، لوم رسی، لوم رسی شنی، لوم رسی سیلتی.
• سَردر:سردر، بخش های ورودی یک ساختمان یا محیط است که اندازه بزرگی دارند. سردر ها معمولا در ساختمان های مهم یا ادارات دولتی استفاده می شوند. ورودی ویژه، بخش ورودی یک نهاد را برای افراد آشکار می کند. سردر ها معمولا نقش نمادین نیز دارند و شکل ظاهری آن ها با حوزه فعالیت محیطی که در آن قرار گرفته اند مرتبط است. از سردر ها، معمولا برای مکان های مهمی مثل ساختمان های دولتی، وزارتخانه ها، دانشگاه ها، دادگستری ها، بانک ها و مراکز مهم کشور استفاده می شود.
• بَرزه: برزه، به معنای اعمال و کارهایی است که برای تهیه یک نقشه یا ماکت انجام دهیم، گفته می شود.

• پنل سه بعدی:تری دی پانل ها ،۳d panel دیوار های پیش ساخته ای هستند که شامل دو صفحه به هم جوش داده شده و از جنس فولاد است که شامل یک هسته عایق، از جنس فوم پلی استایرن نسوز( یونولیت)می شود که در وسط آن قرار گرفته است. یک سری خرپای فلزی با عبور از لایه عایق، به وسیله دو صفحه ی فولادی، به یکدیگر متصل می شوند. بعد از نصب پانل های سه بعدی، بتن از دو طرف روی آنها پاشیده می شود که در نهایت با تلفیق دو شبکه فولادی و بتنی، سازه ای محکم و مقاوم ایجاد می کند.این پانل می تواند به جای دیوارهای آجری و سفالی مورد استفاده قرار بگیرند. تری دی پانل ها، سیستمی مناسب برای کف ، سقف و بام می باشد و در ساختمانها و ویلاهای تا دو طبقه، قابل استفاده هستند.
• رگلاژ کردن: رگلاژ در معماری، به معنای مسطح کردن، آماده سازی و هموارسازی سطوح، بعد از خاکبرداری است. در رگلاژ سازی، از یک بتن با عیار سیمان کم که به منظور آماده سازی خاک برای اجرای آرماتور بندی استفاده می‌شود.این بتن، بتنی است با عیار ۱۵۰ کیلو گرم بر متر مکعب سیمان که کاربرد آن برای مسطح کردن سطح زیرین بتنی که در پی ساختمان استفاده شده است، می باشد.
• پلان: پلان، اصطلاحی در معماری است که در طراحی سازه های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع پلان، یک نقشه ساختمانی است که توسط یک مهندس معماری طراحی می شود و شامل اطلاعات مورد نیاز در خصوص سازه مورد نظر است.
• بتن مسلح : عناصر تشکیل دهنده بتن مسلح یا بتن آرمه، بتن‌ و آرماتور (میلگرد) است. بتن‌ یا سنگ مصنوعی، امروزه در امور عمرانی مختلفی استفاده می شود که این ماده، حاصل ترکیب سیمان، آب و سنگدانه‌ها است. پس از افزوده شدن آب به مخلوط، سیمان و آب با یکدیگر واکنش شیمیایی حرارت‌ زایی انجام می‌دهند که در نتیجه آن، ماده ژله‌ای ایجاد شده، که با گذشت زمان سخت می‌شود. بتن مسلح با عیار ۲۰۰ الی ۳۵۰ کیلوگرم در متر مکعب سیمان است که در درون آن ها میلگرد های مقاوم یا آرماتور قرار می گیرند. قرار دادن میلگرد در بتن باعث افزایش استحکام و دوام بتن شده و مقاومت ان را افزایش می دهد.
• ایزولاسیون: در واقع ایزولاسیون، همان عایق بندی به وسیله قیر گونی است که امروزه به جای استفاده از قیر، از ایزوگام برای عایق بندی استفاده می شود. از ایزولاسیون، به منظور پوشاندن سطح (دیوار، بام، کف و …) توسط یک یا چند لایه از مواد عایق می‌باشد تا از نفوذ آب و رطوبت به درون آن جلوگیری گردد.

این مطلب را هم ببینید
پل سازي در دوران اسلامي

مطالب مرتبط با موضوع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست