انواع سبک کابینت برای آشپزخانه

انتخاب سبک مناسب برای طراحی آشپزخانه‌ها و انواع کابینت قرار گرفته در این فضاها (همانند دیگر بخش‌های خانه نظیر نشیمن، اتاق‌های خواب) از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در گذشته و با توجه به بسته بودن محیط آشپزخانه‌ها، اجرای دکوراسیون‌های مختلف برای این فضا چندان جدی گرفته نمی‌شد. اما امروزه عمدتاَ به‌دلیل طراحی آشپزخانه‌ها به‌شکل باز، دید کاملی از نشیمن به این فضاها وجود دارد و انتخاب یک سبک مناسب و زیبا برای کابینت، شدیداَ مورد توجه قرار گرفته است تا به جذابیت کلی فضای منزل کمک شود. به‌یاد داشته باشید که علاوه بر اهمیت بالای هماهنگی دکوراسیون آشپزخانه و نشیمن، طراحان بایستی به عملکرد مناسب سطوح کابینتی نیز توجه داشته باشند تا بانوی خانه در انجام امور روزمره و دپوی تجهیزات اضافه خود، با مشکلی مواجه نگردد.   

تاثیر سبک کابینت روی زیبایی و کاربرد فضای آشپزخانه

سبک‌های مختلف کابینت در آشپزخانه‌ها

 

کابینت نقش مهمی را در زیبایی و کاربرد هرچه بیشتر فضاهای آشپزخانه ایفا می‌کند. به‌کارگیری این تجهیزات به‌صورت اصولی، کاربردی و مبتنی بر مباحث زیبایی شناختی، از چندین جهت حائز اهمیت است. در حقیقت از یک‌سو با توجه به حضور مستمر بانوی خانه در آشپزخانه و از سوی دیگر به‌دلیل لزوم کاربری آسان و عملکردی این تجهیزات برای نگهداری از لوازم آشپزخانه‌ای و انجام امور مختلف آماده‌سازی غذا، کابینت‌ها باید به‌شکلی دل‌نواز و البته عملکردگرا طراحی شوند.

البته نباید به‌راحتی از کنار تاثیر زیبایی آشپزخانه‌ها در دل‌انگیزتر شدن فضای خانه‌ها گذشت. به‌خاطر داشته باشید که امروزه بسیاری از خانه‌ها با آشپزخانه‌های کاملاَ باز، اوپن و یا دارای جزیره ساخته می‌شوند. طراحی آشپزخانه‌ها به‌صورت باز، مالکان را مجبور می‌کند تا همواره به فکر ست کردن سبک و دکوراسیون این فضا با نشیمن (و دیگر فضاهای مجاور آشپزخانه) باشند. از آن‌جایی که کابینت به‌عنوان مهم‌ترین بخش زیبایی آشپزخانه‌ها شناخته می‌شود، انتخاب سبک مناسب برای ساخت آن‌ها بسیار ضروری خواهد بود.

معرفی انواع سبک کابینت برای آشپزخانه‌ها

گاهاَ افراد در انتخاب یک کابینت مناسب برای خانه خود، مباحث مربوط به «سبک» و «جنس» سطوح کابینتی را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند. به‌عنوان مثال نمی‌توان از MDF، چوب راش، هایگلاس، فایبرگلاس و… به‌عنوان یک سبک نام برد و این اسامی، در واقع به جنس این تجهیزات اشاره دارند. در یک نگاه کلی، انواع سبک‌های پرطرفدار کابینت به شرح زیر هستند:   

  1. کابینت مدرن
  2. کابینت کلاسیک
  3. کابینت نئوکلاسیک

لازم به‌ذکر است که در اکثر نقاط جهان، کارفرمایان غالباَ از انواع سبک‌های مدرن، کلاسیک و نئوکلاسیک برای دکوراسیون آشپزخانه خود استفاده می‌کنند. بر همین مبنا، معمولاَ دکوراسیون فضای نشیمن منازل نیز متناسب با سبک آشپزخانه‌ها چیدمان می‌شود. حال با توجه به محبوبیت روزافزون انواع سبک‌های مدرن، کلاسیک و نئوکلاسیک، در ادامه به بررسی این مدل‌ها خواهیم پرداخت.   

کابینت کلاسیک

خرید کابینت کلاسیک

 

یکی از زیباترین و محبوب‌ترین سطوح آشپزخانه‌ای، قطعاَ کابینت کلاسیک خواهد بود. بایستی بدانید که برای اجرای این سبک، غالباَ از طرح‌ها و الگوهای خاص و پرجزئیات استفاده می‌شود. بنابراین همواره با یک آشپزخانه پرنقش و نگار و وزین روبه‌رو خواهید بود و هیچ سطحی، ساده به‌نظر نمی‌آید. به‌یاد داشته باشید که معمولاَ برای تلطیف فضاهای آشپزخانه‌ای دارای دکوراسیون کلاسیک، از گیاهان بزرگ سبز بهره گرفته می‌شود. برای استفاده از انواع کابینت کلاسیک، همواره توجه به ۴ نکته الزامی است:

  • هزینه اجرای این سبک در آشپزخانه‌ها، بسیار زیاد می‌باشد. بنابراین اگر دارای بودجه محدودی هستید، بهتر است سراغ این مدل سطوح خاص آشپزخانه‌ای نروید.
  • جهت بهره‌گیری از سبک کلاسیک در طراحی ظاهر آشپزخانه باز خود، به‌خاطر داشته باشید که فضای نشیمن‌تان نیز بایستی با همین نوع دکوراسیون، چیدمان شود.
  • اگر به‌دنبال طراحی آشپزخانه‌های رنگارنگ هستید، سطوح آشپزخانه‌ای با سبک کلاسیک، چندان متناسب با نیازتان نخواهند بود؛ زیرا در اجرای این سبک، عمدتاَ از طرح‌های خنثی استفاده می‌شود.
  • کابینت‌های کلاسیک بسیار حجیم می‌باشند؛ بنابراین برای آشپزخانه‌های دارای محدودیت فیزیکی، گزینه ایده‌آلی به‌شمار نمی‌آیند.
این مطلب را هم ببینید
تاریخچه استفاده از کفپوش ها (پارکت) در کاخ سعدآباد !

بایستی به این نکته نیز اشاره کنیم که کابینت کلاسیک، عمدتاَ با استفاده از متریال‌های ممبران و انواع چوب‌های جنگلی، اجرا می‌شوند. البته استادکاران در بسیاری از موارد، ورقه‌های نازک چوب‌های طبیعی مختلف را به روی سطوح از جنس MDF خام پرس می‌کنند. سازندگان مطرح همواره برای اجرای انواع سطوح آشپزخانه‌ای کلاسیک، با استفاده از ستون‌های منبت‌کاری‌شده، درب‌های دارای حکاکی و قفسه‌های پر طرح و نقش، زیبایی غیرقابل وصفی را به این تجهیزات می‌بخشند. همچنین به‌لطف وجود فضاهای بزرگ و عمیق، افراد به‌راحتی می‌توانند تجهیزات آشپزخانه‌ای بزرگ خود را در سطوح کابینتی کلاسیک جای دهند.

ویژگی‌های کابینت مدرن

خرید کابینت مدرن

از اصلی‌ترین شاخصه‌ها و ویژگی‌های کابینت مدرن، می‌توان به پارامترهای زیر اشاره داشت:

  • استفاده از این سبک برای ساخت سطوح آشپزخانه‌ای، بسیار پرطرفدار است؛ زیرا علاوه بر ظاهر شکیل مدل‌های مدرن، اجرای آن‌ها زمانبر نخواهد بود و به‌راحتی می‌توان انواع سطوح آشپزخانه‌ای مدرن را با دکوراسیون‌های مختلف سالن نشیمن، هماهنگ نمود.
  • طرح‌های مدرن، عمدتاَ ساده و همراه با خطوط صاف هستند.
  • برای اجرای انواع کابینت مدرن، می‌توان از رنگ‌های متنوعی بهره گرفت.
  • محبوب‌ترین متریال برای ساخت سطوح کابینتی مدرن، MDF روکش‌دار است. هرچند که استفاده از متریال‌های هایگلاس نیز جلوه بسیار زیبایی به طرح نهایی می‌بخشد.
  • عمده باکس‌های سطوح آشپزخانه‌ای مدرن، با بهره‌گیری از اشکال مربعی و مستطیلی طراحی می‌شوند.
  • با توجه به عدم نیاز سبک مدرن به نقش و نگارهای متعدد، فرآیند ساخت کابینت مدرن (با استفاده از خطوط منظم) بسیار ارزان‌تر از ساخت سطوح کلاسیک خواهد بود.

کابینت نئوکلاسیک

کابینت نئوکلاسیک

 

گاهاَ برخی از افراد در عین به‌کارگیری مبل‌های مدرن، از اشیا و ویترین‌های کلاسیک نیز به‌عنوان عناصر مکمل دکوراسیون، استفاده می‌کنند. در چنین حالتی، بسیاری از دیزاینرها به طراحی آشپزخانه با سبک نئوکلاسیک روی می‌آورند. جالب است بدانید که انواع کابینت نئوکلاسیک، به‌طور مشترک دارای ویژگی‌های مختلف سبک مدرن و کلاسیک هستند. بنابراین در تحلیل شاخصه‌های این سبک، بایستی به تلفیق‌یافتن ویژگی‌های سبک‌های کلاسیک و مدرن برای ظهور «نئوکلاسیک» اشاره نمود.

نکات انتخاب بهترین کابینت

  • استفاده از سبک متناسب با دکوراسیون کلی منزل
  • انتخاب متریال‌های بادوام و متناسب با شرایط اقلیمی و سبک به‌کار گرفته‌شده
  • برآورده‌سازی نیازهای عملکردی افراد
  • میزان بودجه
  • قابلیت جای‌دهی حجم زیادی از وسایل آشپزخانه‌ای
  • نوع ورودی آشپزخانه (بسته، OPEN، جزیره و…)
  • تجهیز درب‌های سطوح آشپزخانه‌ای به آرام‌بند و دستگیره مناسب
  • بهینه‌سازی فضاهای پرت کابینت با تعبیه کشوهای اریب
  • تقسیمات ایده‌آل فضاهای درونی این تجهیزات
  • وجود ویترین در نمای اصلی کار.

توجه به سطوح آشپزخانه‌ای در ساخت و بازسازی منازل

بسیاری از افراد این پرسش را مطرح می‌کنند که «توجه به انواع سبک کابینت مدرن، نئوکلاسیک و… در بازسازی منزل بیشتر اهمیت دارد؟ یا در ساخت ابتدایی منازل؟». در پاسخ به این سوال، بایستی بگوییم که «دستیابی به زیبایی»، یکی از مهم‌ترین اهداف هر طراح و سازنده ساختمان است. بنابراین چه در ساخت ابتدایی و چه در بازسازی منازل، به‌منظور زیباسازی آشپزخانه‌ها و ایجاد هارمونی بصری مناسب میان فضاهای نشیمن و آشپزخانه‌ها، انتخاب یک کابینت جذاب و کاربردی، موضوع بسیار پراهمیتی خواهد بود.

خرید انواع درب و کمد دیواری از مجموعه معتبر نیک افرا

با توجه به وجود تعداد زیادی از مراکز غیرمعتبر و سودجو در سراسر کشور، بسیاری از افراد همواره در مسیر خرید انواع کابینت و کمد دیواری  و… با ضررهای مالی فراوانی روبه‌رو شده‌اند. در سوی مقابل اما، شرکت نیک افرا به‌لطف بهره‌گیری از کارشناسان متعدد، قابلیت اجرای انواع مدل‌ها، به‌کارگیری متریال‌های قدرتمند  در زمینه تولید و فروش مدل‌های مختلف انواع کابینت نئوکلاسیک، مدرن و کلاسیک و کمدهای دیواری جذاب، به انتخاب اول بسیاری از مشتریان تبدیل شده است. شرکت نیک افرا همچنین از مشاوران کار آزموده‌ای بهره می‌برد. بنابراین کلیه کاربران گرامی پیش از ثبت نهایی سفارش خود، امکان دریافت مشاوره از کارشناسان این برند معتبر را خواهند داشت.

مطالب مرتبط با موضوع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما می توانید در این یادداشت اشتراک ها را مدیریت کنید .

فهرست