درباره گچ زیرکار|خواص، ویژگی ها و روش تهیه

یکی از مصالح پر کاربرد در صنعت ساختمان سازی گچ می باشد. این ماده ساختمانی در انواع مختلفی تولید می شود که هر کدام کاربردهای مخصوص به خود را دارند. سفیدکاری ساختمان از پرکاربردترین استفاده های گچ ساختمانی می باشد. انواع دیگری از گچ نیز تولید می شوند که در صنایع دیگر مانند پزشکی و کشاورزی هم از آن استفاده می شود. این محصول معمولا جزو مصالح ارزان است که به راحتی در دسترس می باشد.

اجرای گچ زیرکار برای لایه زیرین گچ کاری ساختمان

برای سفید کاری ساختمان دو نوع اصلی گچ وجود دارد. گچ زیرکار و گچ روکار. در ادامه مقاله به بررسی خواص و ویژگی های گچ زیرکار و روش صحیح آماده سازی آن می پردازیم.

گچ زیرکار چیست؟

گچ زیرکار از مصالح ساختمانی است که برای پوشش و محافظت از دیوارها و سقف و در برخی موارد حتی در دیوارهای بیرونی ساختمان استفاده می شود. این نوع گچ مستقیماً روی مصالح ساختمانی مانند آجر و بتن به کار می رود و نیازی به زیرسازی ندارد. نقش آن ایجاد یک سطح صاف برای اجرای لایه نهایی مانند رنگ یا گچ سفیدکاری و در عین حال ایجاد یک لایه عایق و محافظت از دیوار ساختمان است.

گچ زیرکار به عنوان پایه ای برای پوشش دیوارهای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد و به همین دلیل، جزو مهمترین مصالح ساختمانی به شمار می آید. روش تهیه و استفاده از گچ زیرکار در نتیجه نهایی موثر است و به همین دلیل باید به درستی انجام شود.

در صورتی که گچ زیر کاری به خوبی انجام شود باعث می شود که کاشی کاری و رنگ کاری دیوار، بهتر انجام شود ولی در  صورتی که گچ زیر کار به خوبی اعمال نشده یا ترک داشته باشد و سطح دارای ناصافی باشد، نتیجه کار از کیفیت خوبی برخوردار نخواهد بود. به همین دلیل است که کیفیت گچ زیرکار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و باید از بهترین نوع گچ برای این کار استفاده شود.

انواع گچ زیرکار

گچ زیرکار دارای انواع مختلفی است که هرکدان برای مصارف متفاوتی استفاده می شوند. در ادامه، به طور کلی به برسسی خواص و ویژگی های هر کدام از آنها می پردازیم:

گچ خاک

این نوع گچ به عنوان لایه اولیه روی دیوار بتنی یا آجری اعمال می شود و می تواند پایه ای برای رنگ یا سفیدکاری ایجاد کند. مهمترین ویژگی گچ زیرکار، چسبندگی بالای آن است به همین دلیل می توان از آنها برای “پوشش اولیه” دیوارها استفاده کرد که در ساخت و ساز بسیار مفید هستند. از این نوع گچ معمولا با ضخامت حدود ۸ میلی متر برای سقف و ضخامت ۱۱ میلی متر برای دیوارها استفاده می شود.

گچ سیوا

گچ سیوا دارای افزودنی هایی است که به آن خواص و ویژگی های منحصر به فردی می بخشد. ویزگی های گچ سیوا از جمله ضدآب بودن، ضد حریق بودن و چسبندگس فوقالعاده در انواع دیگر گچ زیرکار وجود ندارد. این نوع گچ، محافظت در برابر آتش را برای ساختمان فراهم می کند، و دارای مقاومت بالایی در برابر ضربه است و یک پایه عالی برای بنایی به شمار می آید.

روش تهیه و اجرای گچ زیرکار

گچ زیرکار دارای انواع مختلفی است که با نام گچ خاک یا گچ سیوا شناخته می شود. برای تهیه ملات هر یک از این انواع گچ باید مقدار درستی از انها را با آب مخلوط کرده و به سرعت روی دیوار اعمال کرد.

هنگام اجرای گچ زیرکار، باید توجه داشته باشید که گچ کاری را روی ناحیه بزرگی از دیوار انجام ندهید، بهتر است دیوار را به نواحی کوچکتر تقسیم کنید و هر ناحیه را با یک ملات گچ سفید کنید.

به این ترتیب مطمئن خواهید بود که گچ به طور یکنواخت اعمال شده و کاملا صاف و یکدست است.

این مطلب را هم ببینید
راهنمای خرید پارتیشن اداری مقرون به صرفه

برای تهیه ملات گچ زیرکار به روش زیر عمل کنید:

مرحله ۱. آب را اضافه کنید

برای شروع، در ظرف مناسب یک سطل آب تمیز بریزید.

مرحله ۲. گچ را اضافه کرده و مخلوط کنید

سپس گچ زیرکار را به ظرف اضافه کنید و شروع به مخلوط کردن کنید و در حین همزدن، به آرامی گچ بیشتری اضافه کنید.

از همین روش برای تهیه هر نوع گچ دیگری نیز استفاده می شود، اما تهیه ملات گچ زیرکار به همزدن کمتری نیاز دارد زیرا زبرتر است.

طرز تهیه ملات گچ زیرکار

آبی که اضافه کردید تقریبا باید نصف گچ اصافه شده باشد بنابراین اگر یک سطل آب در ظرف ریختید باید تقریبا به اندازه دو سطل کامل، گچ را با آن مخلوط کنید.

مرحله ۳. گچ را به طور کامل مخلوط کنید

اگر در اطراف و بالای سطل مقداری گچ وجود دارد که به درستی مخلوط نشده، اطمینان حاصل کنید که همه آنها را به طور کامل با آب مخلوط کنید در غیر اینصورت مخلوط گچ ممکن است گلوله شود. برای انجام این کار، ماله را دور لبه سطل بکشید و گچ ها را دوباره در مخلوط اصلی قرار دهید.

مرحله ۴. به آرامی مقدار باقیمانده گچ را اضافه کنید

هنگام مخلوط کردن گچ، عجله نکنید. گچ را خیلی سریع اضافه نکنید زیرا مخلوط کردن کامل آن بسیار دشوار خواهد بود. مخلوط نهایی باید صاف باشد و به راحتی روی دیواره های اطراف ظرف پخش شود.

هر بار یک مشت گچ اضافه کنید و مدام هم بزنید تا ترکیب نهایی حاصل شود.

چقدر طول می کشد تا گچ زیرکار خشک شود؟

همانطور که گفتیم گچ زیرکار به عنوان لایه زیرین برای مصالح ساختمانی مانند بلوک های بتنی استفاده می شود. زمان گیرش و خشک شدن آن بستگی به نوع گچ دارد اما معمولا زمان گیرش بین بین ۹۰ تا ۲۰۰ دقیقه متغیر است و حداقل به چهار روز زمان نیاز دارد تا کاملا خشک شود. یک نوع گچ باندینگ سریع نیز موجود است که گیرش آن فقط ۶۰ دقیقه طول می کشد، اما همچنان باید ۴ تا ۷ روز زمان برای خشک شدن آن در نظر بگیرید.

از کجا گچ زیرکار مرغوب بخریم؟

کارخانجات تولید گچ معتبر بهترین گزینه برای خرید انواع گچ از جمله گچ سفیدکاری و گچ زیرکار هستند. بسیاری از این کارخانجات محصولات خود را در فروشگاه های مصالح ساختمانی و به صورت حضوری عزضه می کنند که امکان دسترسی به انها برای بسیاری از خریداران که در شهرهای مختلف کشور قصد ساخت و ساز دارند، فراهم نیست. مجتمع سوپرگچ فولادنو با بیش از نیم قرن سابقه امکان خرید انواع گچ زیرکار، گچ سفیدکاری روکار و انواع گچ های ساختمانی را به صورت آنلاین فراهم کرده تا تمامی خریداران از سراسر کشور بتوانند از خریدی باکیفیت و مقرون به صرفه اطمینان حاصل کنند.

مطالب مرتبط با موضوع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست