کیفیت، وزن، گرید و سایز؛ عوامل مهم تعیین قیمت میلگرد هستند

قیمت زمین، دستمزد کارگران، هزینه مجوزهای ساخت، قیمت مصالح ساختمانی و کرایه حمل میلگرد ازجمله مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر قیمت نهایی یک پروژه هستند. میلگرد هم یکی از مصالح ساختمانی است که در حجم بالا در پروژه‌های ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بنابراین هزینه تمام‌شده آن بر قیمت نهایی ساختمان تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

گاهی پیش می‌آید که قیمت تمام‌شده میلگرد تولیدکننده‌ای دورتر، با احتساب هزینه حمل‌ونقل برای شما به‌صرفه‌تر خواهد بود. شما برای اینکه بتوانید هزینه ساخت‌وساز خود را به حداقل مقدار ممکن برسانید، باید از برندهای میلگرد موجود در بازار، وزن و قیمت آن‌ها مطلع باشید.

ما با در نظر گرفتن این موارد، ارزان‌ترین میلگردهای موجود در بازار را به شما معرفی خواهیم کرد تا بتوانید با وجود هزینه حمل‌ونقل، به‌صرفه‌ترین میلگرد را برای مصرف خود تهیه کنید.

قیمت میلگرد

میلگرد مقرون‌به‌صرفه می‌خواهید؟ به وزن بار توجه کنید

خرید میلگرد به‌صرفه تنها به قیمت میلگرد وابسته نیست. باید برای خرید میلگردی با قیمت بهتر، وزن آن را هم در نظر گرفت. در جدول زیر وزن تقریبی میلگردهای برندهای مختلف بازار آمده است:

میلگرد مقرون‌به‌صرفهاغلب قیمت میلگرد به‌صورت کیلوگرم اعلام می‌شود. حال اگر قیمت هر کیلوگرم میلگرد از دو برند متفاوت را یکسان در نظر بگیریم، هرچه وزن یک شاخه آن کمتر باشد، قیمت تمام‌شده آن مناسب‌تر خواهد بود.

میلگرد ظفر بناب و راد همدان ازجمله میلگردهای با وزن کمتر و میلگرد ذوب‌آهن، میانه، میلگرد نیشابور و کویر کاشان جزو میلگردهای با وزن بالاتر بازار هستند.

طبق جدول بالا قیمت میلگرد بناب و آناهیتا گیلان در بین محصولات با وزن کمتر  و مقرون‌به‌صرفه خواهند بود. همچنین در میان میلگردهای سنگین‌بار، قیمت میلگرد میانه بهترین گزینه است.

میلگرد

تفاوت قیمت میلگرد با تغییر سایز

جالب است بدانید قیمت میلگرد ۸ به دلیل اجرت کار از دیگر سایزها گران‌تر است. همچنین قیمت میلگردهای سایز ۱۴ تا ۲۵ یکسان بوده و قیمت پایه هر کارخانه محسوب می‌شود. به ترتیب قیمت میلگرد سایز ۸,۱۰ و۱۲ با احتساب ضریبی، از این قیمت پایه بالاتر است.

برای مشاهده قیمت میلگرد سایزهای مختلف از کارخانه‌های مختلف و مقایسه قیمتی آنها، به آسرون به نشانی www.asroon.ir مراجعه نمایید.

 

کیفیت شمش استفاده‌شده، روی میلگرد تأثیر می‌گذارد

کیفیت اسلب مورد استفاده برای تولید میلگرد بسیار مهم است. شمش ذوبی که کارخانه‌های ذوب‌آهن، نیشابور و میانه برای تولید میلگردهای خود استفاده می‌کنند، دارای کیفیت بالایی بوده و ناخالصی کمتری دارد. باوجوداینکه شمش های تولیدشده از آهن‌قراضه ازلحاظ قیمت مقرون‌به‌صرفه هستند؛ اما کیفیت پایین تری دارند.

برای برخی از پروژه‌ها ازجمله ساخت پل‌ها، ساختمان‌های طبقاتی بتنی و ساخت مخازن معمولاً میلگردهایی توصیه می‌شود که از شمش های باکیفیت ساخته شده باشند؛ هرچند قیمت تمام‌شده آن‌ها بالاتر باشد.

 

گرید میلگرد انتخابی چه تأثیری بر قیمت آن دارد؟

در ایران میلگردها در ۴ گرید A1، A2، A3 و A4 تولید می‌شوند. میلگرد A1 یا میلگرد ساده بیشتر در صنعت کاربرد دارد. میلگردهای A2، A3 و A4 از نوع آجدار بوده که در مصارف ساختمانی استفاده می‌شوند.

همچنین میتوانید از طریق لینک، تفاوت میلگرد a2 و a3 را ببینید

بیشتر کارخانه‌های تولید میلگرد در ایران گرید A3 را تولید می‌کنند. البته کارخانه‌هایی مانند تیکمه داش و کویر کاشان ازلحاظ جور بودن جنس کامل هستند و تمام گریدهای میلگرد را تولید می‌کنند.

قیمت میلگرد آجدار گرید A4 بالاتر از دیگر گریدهای میلگرد است؛ اما درنهایت استفاده از این نوع میلگرد در ساختمان‌سازی سبب می‌شود که مقدار میلگردهای موردنیاز در ساخت‌وساز ۵ تا ۲۰ درصد کاهش یابد و درنهایت قیمت میلگرد مصرفی بسیار کم خواهد شد.

در حال حاضر انواع جدیدتری از میلگردها نیز در جهان تولید و به فروش می‌رسند. میلگرد SAS 670 یکی از میلگردهای تقویتی است که امروزه در آلمان تولید شده و تاکنون برای بسیاری از آسمان‌خراش‌ها در کشورهای مختلف ازجمله آمریکا استفاده شده است.

تأثیرگذارترین فاکتور در تعیین قیمت میلگرد چیست؟

باوجود نکات ذکرشده در بالا، موقعیت جغرافیایی پروژه مهم‌ترین نقش را در تعیین قیمت تمام‌شده بار میلگرد شما دارد؛ بنابراین سعی کنید میلگرد کارخانه‌ای را انتخاب کنید که به محل پروژه شما نزدیک باشد و هزینه حمل‌ونقل خود را به کمترین میزان ممکن کاهش دهید.

این مطلب را هم ببینید
بهترین هیتر برقی صنعتی

تخمین قیمت میلگرد مصرفی یکی از مهم‌ترین مراحلی است که باید قبل از شروع پروژه برای محاسبه آن زمان و انرژی صرف کنید. اگر از مقدار میلگرد مصرفی خود اطمینان داشته باشید، محاسبه بودجه موردنیاز برای تأمین میلگرد کار چندان سختی نخواهد بود و تنها کافی است برند موردنظر خود را تعیین کنید. با تعیین وزن هر شاخه میلگرد از آن کارخانه، می‌توانید میزان وزن میلگرد موردنیازتان را محاسبه کنید و درنهایت آن را در قیمت هر کیلوگرم میلگرد کارخانه موردنظر ضرب کنید.

البته در نظر داشته باشید گاهی به دلیل اولویت در کیفیت، ممکن است ناچار باشید بار خود را از کارخانه‌های دورتر سفارش دهید. درهرصورت اگر در خصوص بهترین گزینه تولیدکننده میلگرد برای پروژه خود نیاز به مشاوره دارید، در ساعات اداری با شماره ۰۲۱-۴۳۰۰۰۰۲۳ تماس بگیرید.

مطالب مرتبط با موضوع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست