پل سازی در عصر غزنویان

پل سازی در عصر غزنویان
از این دوره چند سد و پل مخروبه باقی مانده که گویای تحرک معماری در پل سازی و سد
سازی است . شاید معروفترین پلی که در عهد غزنویان احداث گردیده پل طوس باشد که بر روی رود کشف رود بر سر راهی که طوس را به شهرهای هرات –بلخ متصل می کرده قرار گرفته بود .

معروف است که بنای پل مزبور به دستور دختر فردوسی ، از پولی که سلطان محمود بعد از پشیمانی از رفتار ناهنجار خود با فردوسی به عنوان پاداش سرودن اشعار شاهنامه ، برای شاعر بزرگ طوس فرستاده بود صورت گرفته و وقف عامه گردیده است .

هانری رنه دالمانی که در سال ۱۹۱۹ برای بار دوم به ایران آمده از پل معروف طوس تصویری در کتاب خود آورده که تمام خصوصیات این پل را به معرض نمایش می گذارد . وی از این پل محکم و قشنگ که بر روی رود کشف رود واقع شده یاد می کند و داستان ساختمان آن را بر روی کاغذ می آورد .

پوپ این پل را قبل از انهدام دیده و طرحی از آن را در کتاب بررسی هنر ایران آورده می نویسد :

(( ابعاد طاقها به اندازه طاق پل شهرستان است که بارها تعمیر و دوباره سازی شده است اما پایه ها از قرن دهم و یا احتمالا” قدیمی تر به نظر می رسند .))

با توجه به تصویر پل مزبور می توان گفت آثار تعمیرات را بیشتر در پایه ها دیده می شد که پوپ نیز آن را تایید کرده است . پل مزبور در اجرای برنامه های عمرانی در چند دهه اخیر به طور کلی از بین رفته است .

(( در حدود سال ۴۱۸ هجری قمری فضلون بن محمد دومین بنیان گذار شدادیان براران و بخش بزرگی از ارمنستان حکومت داشته و چهل و هفت سال فرمانروایی کرده و جنگهای بسیاری با ارمنیان و گرجیان گذاشته است و پل زیبایی در سال ۴۱۸ هجری بر روی رودخانه ارس بسته و مردم از او بسیار خشنود بوده اند .))

ابوالفضل بیهقی نیز سند جالبی را در مورد احداث پل در این دوره ارائه می دهد و می نویسد:

(( در سال ۴۲۲ قمری سیلی عظیم شهر غزنه را فرا گرفت و بسیاری از بناهای شهد از جمله تعدادی بازار و کاروانسرا را نابود ساخت و متعاقب آن سلطان مسعود دستور ساختن پلی بر روی رودخانه را می دهد .))

این مطلب را هم ببینید
مقاله در مورد جهاني شدن در كلانشهرهاي كشورهاي جنوب

مطالب مرتبط با موضوع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست