رزین سنگ مصنوعی چیست و چه کاربردی در تولید موزاییک پلیمری دارد؟

رزین سنگ مصنوعی

رزین سنگ مصنوعی همان رزین پلی کربوکسیلاتی است. همه با این نام یاد ابرروان کننده بتن و خواص آن می‌افتند. از این رزین در ساخت قطعات پیش ساخته بتنی و مصنوعات سنگی و بتنی استفاده می‌شود. تولید سنگ مصنوعی یک صنعت نوظهور و در سال ۱۹۶۰ در ایتالیا به دنیا معرفی شد.

روان کردن بتن کار اصلی این افزودنی است. بتن روان به راحتی و با انرژی کم روان می‌شود. وقتی روانی در بتن تامین شود؛ نیازی به آب اضافی برای روان کردن بتن وجود نخواهد داشت. چون مقدار کمی از آب در هیدراسیون با سیمان نیاز است.

کاهش مصرف آب در ساخت این محصولات بهترین ویژگی رزین سنگ مصنوعی است. مقاومت بتن حاصل از این افزودنی مقاومت بسیار بالایی دارد. چون متراکم کردن این بتن بسیار آسان و بیش‌تر با وزن خودش است تخلخل و نفوذپذیری بتن را کم خواهد کرد. در نتیجه این موضوع دوام محصولات بسیار زیاد خواهد شد.

این محصولات در کشور مطابق با استانداردهای بین المللی و مواد اولیه باکیفیت با تکنولوژی پیشرفته تولید و به بازار عرضه می‌شود. این افزودنی‌های تولید ملی قابل رقابت با نمونه‌های خارجی خود نیز هستند.

رزین پلی کربوکسیلات

رزین پلی کربوکسیلات با رزین سنگ که کاربرد تزیینی دارد، کاملا متفاوت است. افزودنی رزین پلی کربوکسیلات به بتن و رزین معمولی به سنگ یا سنگ مصنوعی برای  براق شدن زده می‌شود.

پلیمرهای آکریلیک اسید ساختار این مواد را تشکیل می‌دهند. این افزودنی در آب حل می‌شود. قدرت ترکیب این مواد با سایر افزودنی‌ها و ترکیبات شیمیایی دیگر سبب ساخت انواع مختلف رزین شده است. بنابر هر پروژه نوعی خاص از رزین سنگ مصنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این ترکیبات مونومرها با وزن مولکولی متنوع دست طراحان را برای ساخت رزین با کاربری‌های متفاوت باز گذاشته است.

ساختار این افزودنی مثل یک شانه سر است. روی شاخه اصلی موادی با بار منفی و شاخه‌های فرعی زنجیره طویل وجود دارد. در هنگام ترکیب با سیمان و انجام واکنش این بار منفی به سطح سیمان منتقل شده و همه ذرات سیمان منفی می‌شوند.

ساختار پلی کربوکسیلات اتر مثل این شانه بوده و روی ستون فقرات بار منفی دارد.
ساختار پلی کربوکسیلات اتر مثل این شانه بوده و روی ستون فقرات بار منفی دارد.

طول زنجیره پلیمری تعیین کننده ویسکوزیته رزین پلی کربوکسیلات است. طول بیش‌تر کاهش گرانروی و افزایش قدرت روانی را در پی دارد. زنجیره فرعی نیز در تغییر ویسکوزیته نقش دارد. با توجه به قابلیت تغییر در هر گروه ساختار گوناگون رزین قابل تولید است.

مزایای رزین سنگ مصنوعی

مزایای فوق العاده قوی و مفید این رزین بر کسی پوشیده نیست. برخی از مزایای کاربردی و مهم این محصول را در ادامه مشاهده می‌کنید:

  1. ساخت موزاییک پلیمری و سنگ مصنوعی با مقاومت فشاری زیاد
  2. ساخت موزاییک پلیمری و سنگ مصنوعی با مقاومت خمشی عالی
  3. کم کردن مصرف آب در بتن و کم شدن نفوذپذیری و تخلخل به تبع آن
  4. کاهش زمان و هزینه ویبراتور و قالب ها به دلیل زود باز شدن قالب
  5. افزایش مقاومت در سنین اولیه بتن
  6. مصرف پایین افزودنی
  7. قدرت بالا در پرکنندگی برای قالب های با شکل خاص
  8. ساخت بتن های نمادار یا اکسپوز
  9. کاهش هوای بتن تازه

علاوه بر مزایای ذکر شده ممکن است در پروژه‌ای یک ویژگی منحصر به فرد از رزین سنگ مصنوعی مدنظر باشد. که این ویژگی جزو کاربرد عمومی رزین سنگ مصنوعی نیست.

عملکرد رزین سنگ مصنوعی

در هنگام ساخت بتن با ترکیب آب و سیمان فضای حرکت آب محدود شده و حتی در کلوخه‌های سیمانی محبوس می‌شود. با توجه به این موضوع که آب در بتن ۲ کاربرد دارد، اول واکنش با سیمان و دوم روان کردن بتن است. این افزودنی سیمان را دارای بار الکتریکی می‌کند. همه سطح سیمان بار منفی به خود می‌گیرد. ذرات با یک بار همدیگر را دفع کرده و از هم فاصله می‌گیرند.

بسته بندی رزین سنگ مصنوعی در گالن 20 کیلوگرمی
بسته بندی رزین سنگ مصنوعی در گالن ۲۰ کیلوگرمی

رزین سنگ مصنوعی به دلیل شاخه طویل و شاخه فرعی ممانعت فضایی نیز برای ذرات با چسبیدن به آن‌ها ایجاد می‌کند. در کل به دو روش الکترواستاتیکی و حجمی فضای بازی برای سیمان و راهی آسان برای گردش و عبور آب فراهم می‌سازد.

این مطلب را هم ببینید
بهترین چسب سیلیکون مخصوص آکواریوم

روش مصرف رزین سنگ مصنوعی

رزین سنگ مصنوعی روی سیمان اثر می‌گذارد. پس اضافه کردن این ماده بعد از سیمان در بتن خواهد بود. برای اثر گذاری بهتر این مواد با آب رقیق شده و سپس به بتن اضافه خواهد شد. این مایع قهوه‌ای رنگ فاقد یون کلر بوده و منعی برای مصرف این مواد در جوار فلزات وجود ندارد.

توزین دقیق این افزودنی بسیار مهم و حیاتی است. حد بالای مصرف این ماده خطرناک و زیاد شدن آن موجب از دست رفتن بتن خواهد شد. یعنی اگر بیش از ۱ تا ۲ درصد وزن سیمان به مخلوط رزین سنگ مصنوعی اضافه شود روند افزایش مقاومت کاهشی می‌شود.

هر چند این مواد سازگاری بالایی با دیگر محصولات دارد. ولی بهتر است قبل از ترکیب کردن چند ماده شیمیایی از عواقب آن مطلع شوید. این مواد خطرزایی خاصی برای انسان و محیط زیست ندارند. ولی گروهی که دائما با این مواد در تماس هستند باید از وسایل مراقبت شخصی مثل ماسک و دستکش استفاده کنند.

میزان مصرف رزین سنگ مصنوعی

این رزین مثل نسل سوم روان کننده بتن مصرف خیلی کمی دارد. بین ۰.۱ تا ۰.۹ درصد وزن سیمان برای این افزودنی بسیار مناسب است. میزان مصرف استاندارد رزین سنگ مصنوعی توسط شرکت تولید کننده به اطلاع مصرف کنندگان می‌رسد.

مصالح مورد استفاده در بتن بر مصرف رزین سنگ مصنوعی تاثیر مستقیم دارد. برای مثال ساخت مصنوعات با سیمان سفید مصرف این رزین را بالا می‌برد. در صورت استفاده از سنگدانه شکسته و تیز گوشه مصرف رزین بیش‌تر خواهد شد.

در هنگام مصرف این مواد توجه به برگه درج شده روی محصول به شما اطمینان خاطر در مورد همه موضوعات و انقضای این افزودنی می‌دهد. رزین سنگ مصنوعی منقضی شده به طور کلی بتن را ضعیف و بدون کیفیت می‌کند.

سطح ویژه یک ماده نسبت سطح جانبی یک جسم به وزن آن است. مثلا وقتی یک سیب نصف شود بدون تغییر در وزن کلی سطح این دو تکه سیب نصف شده از یک سیب کامل بیش‌تر است. در سیمان هم دقیقا این موضوع صادق است. وقتی ذرات سیمان ریز شود در چگالی سیمان تغییری ایجاد نشده و فقط مساحت جانبی زیاد می‌شود. یعنی تعداد ذرات سیمان افزایش پیدا می‌کند. رزین سنگ مصنوعی برای جدا کردن ذرات سیمان است. حال در سیمان ریزدانه ما همان وزن سیمان با تعداد ذرات بیش‌تری داریم. یعنی برای جداسازی ذرات سیمان به میزان بیش‌تری از رزین سنگ مصنوعی نیاز است.

در نتیجه سیمان ریز دانه مصرف رزین سنگ مصنوعی را از حالت عادی بیش‌تر می‌کند.

کاربرد رزین سنگ مصنوعی

قبل از خرید رزین سنگ مصنوعی با اصطلاح سنگ مصنوعی به دلیل استحکام بالای یک ساخته دست بشر در حد سنگ است. یعنی با ترکیب کردن چند ماده به سختی و مقاومت سنگ خواهید رسید. رزین سنگ مصنوعی نیز به دلیل افزایش فوق العاده مقاومت بتن با این نام شناخته شده است.

بتن برای متراکم شدن نیاز به انرژی زیادی در حالت عادی دارد. رزین سنگ مصنوعی تقریبا بتن را بدون نیاز به ویبراتور و ماله کشی قالب گیری و تسطیح می‌کند.

نمونه بتن دارای رزین سنگ مصنوعی با روانی و کارایی بسیار مناسب
نمونه بتن دارای رزین سنگ مصنوعی با روانی و کارایی بسیار مناسب

کاهش هزینه در اثر کاهش انرژی و به خصوص کاهش مصرف سیمان است. معمولا قیمت سنگ مصنوعی و سمنت پلاست و موزاییک پلیمری را با قطعات پیش ساخته بتنی مستقیما مقایسه می‌کنند. ولی بخش پنهان موضوع هزینه تعمیر و مرمت و نگهداری از پروژه را که بخش عمده پروژه است در نظر نمی‌گیرند. با استفاده از رزین سنگ مصنوعی دوام محصولات آن‌چنان بالا می‌رود که هزینه جاری پیش رو این مواد در آینده به صفر خواهد رسید.

به دلیل متنوع بودن محصولات رزین سنگ مصنوعی حتما قبل از مصرف باید در مورد تمام جوانب اطلاعات کافی به دست آورده شده و استعلام خواص این مواد از شرکت تولیدی گرفته شود.

این مطلب را هم ببینید
پل سازي در دوره ايلخانيان

در کارگاه ساخت قطعات بتنی قالب گیری و باز کردن قالب یک پارامتر مهم در تعیین نرخ نهایی محصولات است. رزین سنگ مصنوعی گیرش سیمان را تشدید کرده و مقاومت بتن در سنین اولیه افزایش یافته و قالب را زودتر از حالت عادی می‌توان باز کرد. وقتی برای کار به تعداد قالب کم‌تری نیاز باشد. هزینه و زمان کم شده و بازدهی بسیار زیاد می‌شود.

مطالب مرتبط با موضوع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست